En passion for Passionfruits

Et af de mest eksotiske (eller burde det være quixotic?) Blooms nogensinde! Den passionflower egner sig til science-fiction lige så let som dens frugt er til gourmet retter.

Hvordan vil du ellers forklare den uforklarligt underlige radar-lignende tingester, der dukker op over det?
Eller den bølgede filamenter, ligesom en Tutu gået skuddermudder?

Hvis den stigmatisering og støvknapper ligne alien stykker af teknologi, smag af frugt også er simpelthen ude af denne verden! En antydning af tartness og et strejf af sød sammensmeltning i den varme solrige dage til at gøre sin egen udsøgt saftig, frugtagtig smag.

Og det har helt sikkert sin egen meget karakteristisk duft også. Meget sommerlige, og frugtagtig og tropiske ø-ish, selvfølgelig. Tjek parfume gerne Keiko Mecheri Passiflora, som trækker på den frugtagtige noter af passionflower.

Jeg havde fået et par passionfruits som en gave og sparet op en til tørre og anlæg. Det smertede en smule til ikke øse op alt det saftige frugtkød, men jeg sagde til mig selv, at det var i en god sags tjeneste. Så skar jeg den op og sprede den gyldne papirmasse på et par lag af silkepapir til tørre.

Jeg var ikke alt for sikker på, om det ville vokse, fordi jeg havde fået at vide, at de røde passionfruits er svære at spire. Enten det var en myte, eller jeg var meget heldig, fordi jeg fik omkring 30 til 40 stiklinger scrambling for at få opmærksomhed.

Du er nødt til at være temmelig hurtig til at transplantation dem ind i deres eget rum, helst hvor de kan klatre, fordi de krøllede slyngtråde tage fat i noget, de finder, og er snart klatre over det hele, om du kan lide det eller ej!

Jeg troede, jeg havde fundet den perfekte solskinnet i nærheden af en kæde-link hegn til en sætteplante men vin bare sprang og kastede sig over hele en nærliggende vanillecreme-æbletræ. Efter at krænke alle tilgængelige lemmer og overflader, slog det ned til blomstrende overstrømmende. Og nu ser det ud som en af de eksotiske eksperimenter med 2 forskellige frugter vokser på et træ!

Men det er sådan en fantastisk forvandling, er det ikke? Fra eksotiske, nærmest arkitektoniske blooms at perfektionere kloder af plettet grøn, rød rød for at sommerligt søde modne.

Og hvis du troede, at du er den eneste, der nyder passionfruits, opfylder Tawny Coaster. Denne smukke orange sommerfugl elsker at lægge sine æg på bladene af passionsfrugt vin. Denne ene ikke engang rokke når jeg zoomet ind i et tæt for en makro skud!
Jeg spekulerer på, om dens babyer får en smagsprøve på passionfruits, når de er optaget gumlede på bladene. Jeg ved ikke rigtig mening. Så længe de forlader nok for nogle frugter til mig!


Ingen kommentarer: