Dan Rachlin: Jeg ryger hash dagligt


Familiefar Dan Rachlin er landets eneste kendte fortaler for fri hash.
Man kan være rygende uenig med den nye VH1-vært Dan Rachlin. Men man må give ham, at han har sine meningers mod.

Rachlin er en af de få kendte danskere, der åbent indrømmer, at han ryger hash i sit hjem. Han har gjort tabu til sin sag.

- Jeg er vist den eneste berømthed, der taler for fri hash. Dem, der arbejder seriøst med kampagnen for at legalisere hash kan ikke finde kendte, der vil tale sagen, siger Dan Rachlin, som B.T. møder hjemme i hans og konen Charlottes villa i Rungsted Kyst.

Bare beliggenheden vil få mange til at rynke brynene. Rungsted, det oser af cigarer, whisky og smoking. Men potsmoking?

- I alle kulturkredse er hash et legitimt rusmiddel. Beslutningstagere, politikere, virksomhedsledere, kunstnere, mediefolk. Jeg møder potrygning overalt. Det strider mod enhver sund fornuft at kriminalisere noget, der involverer mere end 10 pct. af befolkningen, siger den erfarne DJ, radiomand og blogger, som samtidig er medlem af Venstre.
Lyden af the Voice


Foto: Kristian Brasen

Dan Rachlin har skilt vandene, siden han midt i firserne blev synonym med The Voice’s succes.

Kontroversielle Dan Rachlin er The Comeback Kid. Næppe er han ude af mediebilledet, før han dukker op igen. Han røg i svinget, da Sky Radio lukkede i 2005. Nu er han tilbage på som vært i danske afdeling af den MTV-ejede kanal, VH1.

Hjemme hos Dan og Charlotte Rachlin bor parrets to børn på to og seks, og til dels to teenagesønner af Dans første ægteskab. Det vil støde mange mennesker kraftigt at høre, at Rachlin ryger hash i et hjem med små børn.

Ikke sundt i voksealderen

- Jeg ryger jævnligt hash, næsten dagligt. I små doser. Jeg sidder ikke og damper løs i en kæmpe røgsky fra tidlig morgen. SLET ikke foran mine yngste børn. Jeg er meget opmærksom på, hvordan jeg påvirker mine børn. Hashrygning er ikke sundt, mens børnene er i voksealderen. Folk, der har et stort forbrug af hash, får primært bare et tungt hoved. Andre igen er nødt til at ryge bare for ikke at få det psykisk dårligt. Jeg doserer mit forbrug, så jeg bevarer skarphed, lethed og styrker min kreativitet, siger Rachlin og tilføjer, at han var 31, før han opdagede, at hash kunne give ham det sug, han altid havde savnet ved alkohol. Som efter hans mening bare gør folk dumme.

De senere år er Rachlin flere gange stået frem med sit budskab om at legalisere hash. Og jo, der har været betænkeligheder og modstand.

Søn, vent til efter 30

- Selvfølgelig. Jeg har en teenagesøn og én, der er på vej. Jeg har gennemtænkt min sag af hensyn til mine sønner. Men som alt andet, jeg foretager mig, har jeg valgt at lade ærligheden være det bærende. Det ville være patetisk og tåbeligt, hvis jeg stod ude i haven og røg. Og dermed gjorde det til et endnu større tabu. Min ældste søn er 16. Jeg har sagt til ham, at han, som mig selv, bør vente til han er over 30, siger Rachlin, og tilføjer:

- Selvfølgelig betyder det noget, at mine familiemedlemmer bliver inddraget i min fortale for noget, der notorisk er ulovligt. De har nok lidt svært ved at forstå mig. Jeg har også nøje overvejet, hvad min sag kan betyde for mit navn. Folk siger, at mit navn er et brand. Jeg skal leve af at være Dan Rachlin, Jeg bliver ved med at kæfte op, fordi emnet er så påtrængende. Der er så uendelig meget hykleri og dobbeltmoral i det officielle Danmark, siger Dan Rachlin.

Argumenterne mod fri hash står i kø. Flere og flere danskere får en hashpsykose, og risikerer at blive psykisk syge for livet. Hash er den direkte vej til hårde stoffer. Legalisering vil gøre stoffet tilgængeligt for børn. Hash skaber psykisk afhængighed. Hash ER farligt. Det sløver og fremmer alene en masse lommefilosofisk sludder.

- Alting med måde. Overdrevent brug af alt kan give bivirkninger og skavanker. Tænk på, hvad alkoholmisbrug betyder for tusinder af danskere og deres familier. Jeg argumenterer ikke for, at alle skal storryge, som George Michael har gjort i perioder. Forbuddet mod hash betyder, at staten poster millioner af kroner i undergrundsøkonomien, siger Dan Rachlin.

Du er lidt af enmandshær. Hvorfor er der ikke flere, der stiller op?

- Jeg har spurgt flere hashrygende prominente navne, hvorfor de ikke siger noget. Det må være lykkedes for magthaverne at gøre hashrygning til et taberprojekt. Jeg sidder i en liberal tænketank, hvor jeg møder folk som Søren Pind og Kristian Jensen, skatteministeren. Venstres ungdoms mærkesag er fri hash. Men det er, som om VU’erne 'holder op med' at ryge hash, når de bevæger sig ud af ungdomsorganisationen og ind i moderpartiet. Ikke se, ikke høre, ikke sige noget, siger Dan Rachlin.

Hvordan finder denne Strandvejsrebel drivkraften, der gør ham til landets mest åbenmundede fortaler for en gammel hippiesag?

Forklaringen skal findes i hans familiære baggrund, siger han selv. På morens side Strandvejsoverklasse. På den fædrende side ludfattig jødisk russisk flygtningefamilie. Farmoren og farfaren skrev bogen '16 år i Sibirien'.

- Den ene dag kunne jeg besøge min morfar, tidligere kontorchef i Nationalbanken, her i Rungsted. Man spiste 12.30 præcis. Sluttede kl. 13. Præcis. Så fik min morfar sin cigar og læste op af Brødrene Grimm, og når han gik ud i sin snorlige anlagte have, spillede jeg rommy med min mormor. Dagen efter var jeg til jødisk middag hos min farmor og farfar i en lille lejlighed i Bagsværd med 128 mennesker ved et bord med plads til seks. Der blev råbt og skreget og levet. Alle i familien Rachlin holder af at snakke uden at lytte til andre, siger Rachlin.

Det sidste kan han godt bilde os ind. Men det er ikke helt rigtigt. For Dan lytter til sin kone, forretningskvinden Charlotte Rachlin.

- Hun betyder alt for mig. Charlotte løftede mig op. Jeg lå ned dengang vi mødtes i 1997. Jeg havde gæld på et par mio. kr. Lå i svære skilmissediskussioner med min første kone. Jeg var på røven, og Charlotte fik mig op at stå. På alle områder. Jeg er en person, der skiller vandene. Charlotte er god til at hanke op i mig. Og jeg lytter til hende hver gang, jeg må have afløb for min vrede, siger Rachlin.

1 kommentar:

Folkeoplyseren sagde ...

Hej!

Jeg har netop lavet en group på facebook.com der omhandler fri hash. Jeg syntes du skulle tjekke den ud!

Men venlig hilsen
kasper aarup